Pages

Wednesday, February 22, 2012

Resepi Sotong Bakar

Hello everyone! Semalam Kak lang masak sotong bakar..gara-gara my friend dari Jakarta lah ni asyik tag Kak lang gambar cumi bakar dari tahun lepas lagi. Kak Lang memang suka sotong apa lagi kalau bakar garing-garing.  Memandangkan semalam kak lang di tag lagi dengan gambar cumi bakar yang sangat mengancam, balik keje tanpa berlengah kak lang pun cari sotong dalam peti ais. Jumpa pulak sotong belum potong 2 ekor. Saiz pun sedang elok je.  Google resepi sekejap dan terus bakar.  Encik suami kalau kak lang google resepi mesti cakap macam ni "apa lagi lah projek dia tu" kekeke. Macam tau-tau aje orang ada projek.  ^__^

So nak letak resepi ni for my future references. For me this resepi sedap. Resepi ni kak lang olah ikut barang yang ada saja dalam simpanan.  Kalau nak resepi yang asal boleh click link di bawah.

Until then.Bye!

Love and hugs,
Kak Lang




Resepi Sotong Bakar
Sumber: petit chef 
              (thank you for the super yummy recipe)

2 ekor sotong saiz sederhana
2 ulas bawang putih di tumbuk *
2 tangkai daun ketumbar di tumbuk *
3/4 sudu teh jintan manis di tumbuk *
1 biji limau nipis
1/2 sudu teh garam
2 sudu besar kicap manis
1 sudu teh serbuk kunyit
1 sudu besar cili boh
2 sudu teh majerin


Cara-caranya:

1. Potong sotong ikut kreativiti masing-masing. Basuh bersih, kemudian perah limau nipis pada sotong dan ratakan garam pada badan sotong. Biarkan dalam 5 minit dan buang air tersebut.
2.  Kemudian letakkan kunyit, kicap dan semua bahan yang bertanda *. Seterusnya sapukan cili boh dan majerin diseluruh badan sotong.
3.  Bakar sotong sehingga masak mengikut kegemaran masing-masing. Kak lang suka garing jadi bakar lebih kurang 25 minit.

Selamat mencuba ^__^

 
sotong bakar ~yummy  ^__^

No comments:

Post a Comment