Pages

Tuesday, July 16, 2013

Resepi kuih seri ayu

Salam Ramadhan semua.  Hari ni kak lang nak share resepi kuih seri ayu yang sedap. Kak Lang cuba sekali je terus jadi.  Terima kasih kepada tuan punya resepi kerana sudi berkongsi.  Bulan puasa ni biasalah nafsu membuat kuih melebih2...tambahan pula kami berbuka puasa berempat tahun ni.  I loike okeh takde lah sunyi je.  Kalau dah ramai yang nak makan lagi semangat la kak lang memasak.  Kuih seri ayu ni kak lang buat pada hari Ahad lepas. Banyak juga hasilnya..dapatlah share dengan jiran dekat rumah.  Kak lang suka resepi ni sebab sukatan pakai cawan. Cubalah mesti success punya.

Oklay. Selamat berbuka. Bye.


Love,
Kak Lang



Resepi kuih seri ayu
Resepi asal:   Rohaya1710

Bahan-bahan ( 25 - 30 biji )

2 biji telur 
1 cawan gula  
2 cawan tepung gandum 
1 cawan santan  
1 sk ovellete 
1 sk perisa pandan  
pewarna hijau  
kelapa parut (putih) + dgn sikit tepung gandum dan garam
*kak lang ganti tepung gandum kepada tepung ubi (maaf ye tuan punya resepi sebab derhaka sikit)

Cara-cara

  1. pukul gula dan telur hingga kembang, masukkan ovellete dan pukul lg
  2. masukkan tepung, santan, perisa pandan dan pewarna, pukul lg hingga sebati
  3. isikan kelapa putih dlm acuan, tekan sikit supaya mampat, tuangkann adunan dan kukus lebih kurang 7 minit  

Kuih Seri Ayu

6 comments:

  1. ina baru nkcubolak..hihii

    tq su@kak la

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kak lang utk resepi.mmg cari sukatan cawan senang kut nk buat.tk pernah buat lg this is my first time.MIL request nk makan kuih nie la pulak...hehe

    ReplyDelete
  3. tak ada pakai baking powder ke ?

    ReplyDelete
  4. Nak try LA.jom singgah
    www.ainbeautifulhouse.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Nak try LA.jom singgah
    www.ainbeautifulhouse.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. salam nk tnya kne letak air x

    ReplyDelete