Pages

Tuesday, March 27, 2012

Sepi...

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua!!(Wah introduction macam YB kasi ucapan..hahaha) Lama kan kak lang tak update blog. Lately ni tersangatttt banyak perkara yang berlaku secara mengejut. Selain dari kesibukan di kantor, kak lang telah jatuh sakit. Sakit secara mendadak. 2 tahun lebih kak lang di Senegal dan ini adalah procedure ke 2 yang berjaya menyembuhkan kesakitan kak lang. Pengalaman berada di negara yang kurang kemajuan dari segi peralatan di kilinik adalah paling menakutkan bagi kak lang.

Awal bulan March ini kak lang mengalami period yang panjang. Luar dari kebiasaan sehingga kak lang jadi lemah disebabkan kehilangan banyak darah. Lebih kurang hari ke 12, kak lang dah tak boleh berdiri dengan gagahnya lalu mencari semua pakar2 gynea yang pernah kak lang jumpa sebelum ini. Malangnya semua doktor2 itu berada di luar kawasan. Yang ada cuma seorang doktor di klinik yang tidak pernah kak lang kunjungi. Doktor adalah orang Lebanese dan kami berkomunikasi macam itik dan ayam..hehe. Sorang cakap french sorang cakap english. Sambil mendengar penjelasan doktor sambil cari perkataan dalam kamus..siap suruh doktor taipkan perkataan yang dia sebut. hahaha.

Doktor buat vagina scan pastu terus mengesahkan yang kak lang ada functional-ovarian-cysts- yang tidak merbahaya tetapi perlu di tebuk dan disedut cecair yang berada di dalam ovari untuk mengelakkan dari kesakitan. Mula-mula kak lang tak faham apa jenis penyakit tu..risau jugak kan sebab dia sebut cysts..so kak lang google nama penyakit ni dan yes memang ianya tidak bahaya tetapi perlu dibaiki (ingat engine kereta ke). Procedure (small surgery) ini di lakukan pada esok paginya di klinik tersebut jugak. Doktor bius Kak lang dalam dua-tiga jam. Pastu sedar-sedar je..memang rasa sakit. Hari pertama dan kedua kak lang tak boleh nak wee wee dan poo poo pun. So terus call doktor dan dia bagi ubat untuk kasi wee wee dan poo poo. Setelah hampir seminggu masih sakit lagi tau. Tak boleh teran-teran dan jalan pun tak boleh laju-laju sebab sakit woo. Kena banyak berehat dan jaga emosi. (Kak lang nangis 2 kali sepanjang menanggung kesakitan lepas procedure) Mungkin duduk dirantauan menambahkan lagi emosi. Keluarga jauh. That time, i really2 need my mom. Apakan daya bertabah saja lah. Demi untuk mendapatkan zuriat kak lang dengan suami, i sanggup je bertabah. Doktor tu pun dah bising-bising suruh kak lang try hard to get pregnant disebabkan usia telah pun menjangkau 34 tahun. (wah macam tak caya je lagi 6 tahun kak lang nak tukar ke 4 series) Kalau kereta 4 series memang best lah kan tapi kalau manusia sendiri mau ingat..hahaha

Sekian dulu coretan kak lang untuk hari ini. Eh? perasan tak ayat kak lang hari ni macam sastera-sastera gitu..haha

Until then. Bye.

Love and hugs,
Kak Lang

No comments:

Post a Comment